2010-11-23

Bred lobby för lånecyklar framgångsrik

Lobbyarbetet för lånecyklar som korresponderar med det befintliga systemet i Stockholm har fått lite luft under vingarna. Frågan kommer upp i fullmäktige i form av en interpellation från Socialdemokraterna, och därtill skriver lokaltidningen Mitt i Solna om lånecyklarna i veckans tidning (sidan 4). Det rör på sig.

/JT

2010-11-16

Transportmedels effektivitet

EU-kommissionens transportdirektorat har räknat ut olika transportmedels effektivitet i stadstrafik. Den här tabellen visar hur många som kan ta sig fram på en timme på en 3,5 meter bred körbana om transporten sker med:

Spårvagn 22 000 personer
Gående 19 000
Cykel 14 000
Buss 9 000
Bil 2 000


Snart kommer spårvagnen åter till Solna. Låt oss hoppas att den fortsätter via Frösunda, Järva krog och sedan ansluter till röda linjen i Bergshamra. När det gäller gång- och cykelbanor var jag så sent som idag i kontakt med en innerstadsbo som dagligen pendlar genom Solna på sin väg till arbetet i Kista, som efterlyser en "expresscykelväg" längs med pendeltågsspåret från Karlberg och uppåt Ulriksdal. Utmärkt, då kan man koppla samman den leden med den cykelbana på Krutbanan som är en idé undertecknad kläckt och arbetar med att få gehör för. Varför är det bara bilar som ska ha fina, släta och raka expressvägar? Möjligheten att kunna cykla på en bred, spikrak väg från Solna station/arenan in till stan vore nog till stor hjälp för att tömma arenan på 60.000 personer inom ett par timmar (ser man till kalkylen ovan inser man utmaningen i det).

Kommentar i DN

Nätverket har fått en kommentar publicerad på DN (2010-11-16, sidan 27). Ett svar på ett insändare om hur förskräckligt det är när cyklister lyssnar på musik så de inte hör tutan och därmed inte omedelbart flyttar på sig.

Kommentaren lyder: "Jag tror att frekventa nyttocyklister blir påstridiga och principfasta i trafiken just på grund av den inställning som skribenten ger prov på - att cyklar per definition är i vägen och omedelbart ska lämna plats åt övriga trafikanter. Det mest provocerande som finns i trafiken tycks vara cyklister som kräver samma utrymme och respekt som alla andra trafikanter trots att trafikslaget är det mest energieffektiva, tysta och minst platskrävande som finns. Att cykla är att visa hänsyn. Tänk om fler gjorde det".

/JT